На допомогу класному керівнику


Як визначити рівень вихованості в учнів


У психолого-педагогічній літературі є чимало методик і програм діагностики вихованості, які звертаються до різних критеріїв. За спрямованістю, способом і місцем застосування критерії вихованості умовно поділяють на 2 групи:

1) критерії, що пов'язані з проявом результатів виховання у зовнішній формі – судженнях, оцінках, вчинках, діях особистості (провідні якості особистості, основні установки, суспільна спрямованість, поведінка у проблемній ситуації та інше) і

2) критерії, що пов'язані з явищами, прихованими від очей вихователя – мотивами, переконаннями, планами, орієнтаціями особистості.

Головний критерій оцінки вихованості людини – це її справи, вчинки; не слова та обіцянки, а вміння поєднувати слово і діло.

Критерієм виховності кожної особистості є не лише знання законів правил, норм поведінки, а й особливості конкретних дій відповідно до визнаних у даному суспільстві норм і правил. Такі критерії не можуть бути універсальними, бо в кожному конкретному соціальному середовищі є свої норми і правила, а отже, і рівень визнання виховності людини. Тут треба вважати на вік, рівень соціального досвіду учнів та інше.

Таким чином, можна виділити критерії вихованості особистості у такий спосіб:

I. Співвіднесення поведінки, ставлень, установок людини до моральних вимог суспільства.

II. Гармонійне сполучення всіх видів виховання (розумового, естетичного, фізичного, трудового тощо) у поведінці, ставленнях, діяльності.

III. Ступінь практичного прояву в особистості відчуттів боргу, відповідальності, якості активності, самостійності, надійності.

IV. Співвідношення в установках, спрямованості, поведінці людини колективізму/індивідуалізму, альтруїзму/егоїзму.

V. Співвідношення у людині діяльнісної активності/інерції, пасивності.

VI. Співвідношення внутрішнього гуманізму та зовнішньої вихованості.

VII. Особливості поведінки в ситуаціях, коли відсутній догляд та можлива безвідповідальність за вчинки.

VIII. Поведінка в ситуаціях емоціонального напруження, стресових, екстремальних, ступень самовладання, орієнтації, ясності розуму, свідомості.

IX. Здатність творчо змінювати поведінку у нестандартних умовах.

На основі критеріїв можна виділити відповідно до рівнів певні якості (риси), що притаманні вихованій (невихованій) людині. А потім і рівні вихованості. Традиційно визначають три рівні вихованості: високий, середній і низький. До учнів з високим рівнем вихованості відносяться ті, хто успішно виконують основні виконують вимоги до їх поведінки. Учні середнього рівня вихованості не завжди і не всі вимоги виконують. А учні з низьким рівнем вихованості часто порушують ці вимоги, систематично не виконують свої обов'язки, схильні до протиправної поведінки.

Вкажемо на ознаки прояву в діяльності певних фізичних і соціально педагогічних якостей, характерних для різного рівня вихованості.

Високий рівень вихованості


  • -сформованість наукового світогляду, прагнення до удосконалення навколишнього середовища; 
  • -розуміння власного Я з погляду фізичного і духовного розвитку;
  •  -розумова активність;
  •  -сформованість високих ідеалів; 
  • -вміння в галузі інтелектуальної праці;
  •   -почуття обов’язку;
  •  -національна гідність; 
  • -високий професіоналізм;
  •  -прояв доброти, чуйності, гуманізму, милосердя; 
  • -великодушність і справедливість; -почуття відповідальності;
  •  -висока етична культура; 
  • -совісність.


Середній рівень вихованості


  • - спостережливість.
  •  - розсудливість.
  •  - вразливість.
  •  - людяність.
  •  - енергійність. 
  • - працьовитість.  
  • - відвертість.
  •  - ентузіазм.
  •  - наполегливість.
  •  - сміливість. 
  • - сором’язливість 
  • - щедрість. 
  • - скромність.


Низький рівень вихованості


  • - пасивність.
  •  - сварливість.
  •  - лінощі.
  •  - чванливість.
  •  - підступність.
  •  - жадібність. 
  • - непостійність.
  •  - ревнощі.
  •  - запальність.
  •  - нерішучість.
  • - замкнутість
  •  - самолюбство.
  •  - грубість.
  •  - егоїзм.
  •  - нахабство.
  •  - пияцтво.
  •  - наркозалежність.
  •  - паління. 
  • - забіякуватість.
  •  - підступність. 

       Про рівень вихованості школяра слід судити не за його словами та зовнішніми проявами, а за результатами його діяльності, за ставленням до інших людей. Звичайно, дуже важко проникнути у внутрішній світ учнів, дізнатись, що відбувається в їх розумі та серцях, в свідомості та почуттях. Вчинок учня, його поведінка, ставлення до старших, товаришів характеризують рівень його вихованості. Правильно оцінити рівень вихованості учнів – це означає дати об'єктивну оцінку його поведінки в різноманітних життєвих умовах: на уроці, в позаурочний час, в процесі суспільно корисної діяльності, у спілкуванні, тоді, коли відсутній догляд вихователів і наслідки поведінки не можуть бути оцінені.

АНКЕТА ДЛЯ ВИЯВЛЕННЯ ЗАГАЛЬНОГО РІВНЯ ВИХОВАНОСТІ УЧНІВ

1.  Як Ви ставитеся до доручень батьків?
а)   постійно їх не виконую і не слухаю;
б)   часто їх не слухаю і не виконую;
в)   не завжди виконую, але слухаю;
г)завжди виконую і слухаю.
2.   Поведінка вдома:
а)   завжди веду себе погано;
б)   часто веду себе погано і не реагую на зауваження;
в)   веду себе по-різному, але на зауваження реагую;
г)завжди веду себе добре.
3.   Які почуття виявляєте Ви у ставленні до батьків, близьких, учителів?
а) постійно виявляю невдоволення; коли отримаю зауваження, грублю у
відповідь;
б)  часто виявляю грубість, егоїзм, черствість;
в)не завжди буваю добрим;
г)ставлюся до батьків, близьких, учителів з повагою.
4.   Ставлення до праці:
а)   постійно ухиляюсь від праці, лінивий;
б)   часто ухиляюсь від праці, працюю тільки під контролем;
в)   не завжди допомагаю в роботі, роблю тільки те, що попросять;
г)   люблю працю. Постійно допомагаю старшим.
5.   Рівень простоти, скромності:
а)   хвалько, зарозумілий;
б)  часто виявляю зарозумілість, хвалькуватість;
в)   іноді виявляю хвалькуватість і зарозумілість;
г)завжди простий і скромний.
6.   Чи виявляєте Ви критичність у ставленні до інших?
а)не критикую, підлаштовуюсь під думку інших;
б)   дуже рідко висловлюю свої думки, критичні погляди;
в)   критикую, але не завжди правильно й тактовно;
г)критикую погляди й поведінку інших, але тактовно і розумно.
7.   Чи виявляєте Ви при цьому самокритичність?
а)   не сприймаю критики, на зауваження реагую грубо;
б)   не сприймаю критики, на зауваження не реагую;
в)   не завжди самокритичний, не завжди виправляюсь після зауваження;
г)я самокритичний, поважаю критику, намагаюся врахувати критичні
       зауваження.
8.   Як Ви ставитеся до навчання вдома?
а)   невідповідальний у навчанні, удома уроки не готую, до школи ходити  не хочу;
б)   безвідповідально ставлюся до навчання, учу уроки тільки під наглядом        батьків;
в)   домашні завдання готую завжди добросовісно;
г)свідомо й відповідально ставлюся до навчання.
9.   Як Ви ставитеся до доручень?
а)   не люблю суспільної праці і не виконую її;
                        б)   до громадських доручень ставлюсь частіше безвідповідально, потребую    контролю;
в)   не дуже люблю виконувати громадські                          г)залюбки виконую громадські доручення.
10. Як Ви ставитеся до товаришів по творчому об'єднанні?
а) я не люблю навчатись в БДЮТ.
б)  я не цікавлюся життям позашкільної установи.
в)  я люблю навчатись в БДЮТ. але не завжди підкріплюю цю любов добрими справами;
г) я люблю навчатись в БДЮТ,   намагаюся завжди підкріплювати свою любов добрими справами.

Оцінювання анкети: а = 2 бали; 6=1 бал; в = +1 бал; г = + 2 бали.
Високий рівень — 16—20 балів (1,6—2).
Достатній рівень — 12—15 балів (1,2—1,5).
Середній рівень — 8—11 балів (0,8—1,1)
Низький рівень — 0—7 балів (0—0,7).

Анкета для вивчення рівня вихованості учнів. Методика «Вибір».


Мета: виявити ступінь сформованості моральних якостей особистості, становлення школярів до моральних норм суспільства,

Процедура проведення: учням пропонується виконати наступне завдання: як ти діятимеш в таких ситуаціях? Обери відповідь, яка відповідатиме твоєму вчинку або допиши свою відповідь:

1. Тобі дали доручення, яке тобі не по душі, але його виконання необхідне колективу. Як ти вдієш?

а) Сумнівно виконаєш доручення.

б) Залучиш до виконання товаришів, щоб не виконувати роботу самому.

в) Попросиш дати інше, більш цікаве для тебе доручення.

г) Знайдеш причини, щоб відмовитись.

д) Або…

2. Ти випадково почув, як група твоїх однокласників висловила справедливі, але неприємні зауваження в твою адресу. Як ти вдієш?

а) Спробуєш пояснити їм чим викликана твоя поведінка.

б) Переведеш розмову на жарт, але намагатимешся виправитися.

в) Зробиш вигляд, що нічого не чув.

г) Або…

3. Ти випадково, не бажаючи того, причинив зло іншій людині або наніс їй незначний збиток. Як ти діятимеш?

а) зробиш все можливе, щоб усунути зло.

б) Вибачишся, пояснивши, що ти зробив це не навмисно.

в) Зробиш вигляд, що ти не завинив.

г) Або…

4. Ти став свідком того, як один учень несправедливо образив іншого на твоїх очах. Як ти діятимеш?

а) Вимагатимеш, щоб він вибачився перед тим, хто постраждав.

б)Висловиш співчуття тому, кого образили.

в)Зробиш вигляд, що тебе це не стосується.

г) Або…

Обробка отриманих даних:

Переважний вибір учнями відповіді а) свідчить про активне, стійке, позитивне ставлення до моральних норм (ІІІ високий рівень моральної виховності).

Перевага відповіді б) вказує на недостатню стійкість позитивного ставлення до моральних норм – можливі компроміси у поведінці (ІІ – середній рівень).

Перевага відповіді в) характеризує пасивну і недостатньо стійку поведінку і свідчить про переважно негативне ставлення до моральних норм (І – низький рівень моральної вихованості).

Відкрита анкета на виявлення рівня вихованості


1. Чи поважаєте думку інших, якою вона б не була?

2. Чи надаєте Ви послуги старшим?

3. Зазвичай відповідаєте на питання доброзичливо, зрозуміло, привітно?

4. Чи вважаєте себе вихованою людиною?

5. Чи можете дозволити собі розмову з батьками на піднесеному тоні?

6. Зазвичай вибачаєтеся за провину?

7. Чи полюбляєте відвідувати театр, виставки, концерти?

8. Чи пунктуальна Ви людина?

9. Полюбляєте читати художню літературу?

10. Чи розвинене в Вас відчуття міри?

11. Коли слухаєте співрозмовника, Ви його перериваєте?

    Значну інформацію про рівень вихованості школярів можна отримати за допомогою методу збору незалежних характеристик, коли окремо один від одного класний керівник, актив класу, сам учень, його батьки, товариши, вчителі характеризують рівень вихованості учня за певною програмою чи планом. Більш оперативно цю інформацію можна одержати і проаналізувати за допомогою педагогічного консиліуму.

     Для діагностики оцінних суджень учнів широко практикуються твори-роздуми на задану тему: «Толерантність – як я її розумію», «Яким би я хотів бути», «У чому сенс твого життя» тощо. Цінність творів у тому, що вони виражають внутрішні позиції школярів, їх сумніви, роздуми, прагнення.

Одержані відомості розширюють і поглиблюють знання класних керівників про вихованців, показують можливі причини, які сприяють закріпленню і розвитку позитивних проявів особистості чи, навпаки – живлять негативні прояви.

Виявити дійсний рівень вихованості можливо лише за умови використання різних методів. Не можна пізнати особливості характеру та поведінки учня, виявити наявність в нього знань, вмінь та навичок у галузі виховання за допомогою якого-небудь одного методу.

Відомо, що особистість проявляє себе насамперед в діяльності, тому вивчення учнів обов'язково передбачає організацію їх діяльності та спостереження за нею. Чим активніша ця діяльність, тим яскравіше проявляються особливості школярів. Найбільш яскраво проявляються вони в учнівському колективі, у спілкуванні один з одним. Педагогічна цінність спостережень полягає в тому, що вони дають можливість скласти уявлення про рівень вихованості не за словами та письмовими відповідями, а за конкретними справами, за вчинками та діями.

Методика визначення рівня вихованості особистості передбачає роботу за такими напрямками:

1. Розгляд вихователем поняття «вихованість», визначення критеріїв, рівнів, ознак її сформованості.

2. Вибір доцільних методів діагностування наявного рівня вихованості за допомогою методів: анкетування, тестування, створення педагогічних ситуацій, розгляду продуктів діяльності, спостереження, збору незалежних характеристик.

3. Створення програми вивчення рівня вихованості.

4. Проведення дослідження.

5. Узагальнення результатів, створення рекомендацій щодо подальшого виховання даного учня.

6. Результати вивчення особистості й колективу зберігаються та узагальнюються. Вони слугують опорою для організації і проведення виховної роботи з класом.


Анкета для батьків: Як добре Ви знаєте свою дитину?

  1. Який улюблений одяг Вашої дитини?
  2. Який улюблений мультфільм Вашої дитини?
  3. Який улюблений герой Вашої дитини?
  4. Яка улюблена казка Вашої дитини?
  5. Чи читаєте Ви книжки своїй дитині, співаєте колискові?
  6. Яка улюблена страва Вашої дитини?
  7. Яка улюблена іграшка Вашої дитини?
  8. В які ігри любить грати Ваша дитина?
  9. В які ігри граєтесь з нею Ви?
  10. Чи має Ваша дитина друга (подружку)?
  11. Чому вона з ним (нею) дружить?
  12. Що любить робити Ваша дитина?
  13. Де любить гуляти Ваша дитина і з ким?
  14. З яким настроєм дитина прокидається?
  15. Чи любить Ваша дитина ходити в садочок?
  16. З яким настроєм Ваша дитина йде і повертається з садочка?
  17. Під час яких видів діяльності Ви спілкуєтесь з Вашою дитиною?
  18. Чи має Ваше спілкування з дитиною характер запитань-відповідей, чи є більш розгорнутим?
  19. Чи схильна Ваша дитина до образ?
  20. Через що у Вашої дитини відбувається зміна настрою?
  21. Як ви реагуєте на капризи Вашої дитини?
  22.  Скільки часу в день Ви приділяєте Вашій дитині?                                                                                            

Тренінг з батьками «Попередження насильства, жорстокості в cім’ї та в дитячому колективі»

Мета: попередження насильства в сім'ї, профілактика та запобігання жорстокому поводженню з дітьми; усвідомлення відповідальності батьків за виховання дітей щодо жорстокого ставлення до оточуючого світу, створення доброзичливої та відвертої атмосфери вгрупі
Час проведення: 1 год. зо хв.
Поняття, для засвоєння: насильство, види жорстокого поводження з дітьми , Закон України «Про попередження насильства у сім'ї»
Обладнання: нормативно - правові документи, анкети, магнітофон, аудіокасета, картки для поділу на групи , роздатковий  матеріал.
Форма проведення: просвітницький тренінг.
План
Вступ
1.Вправа «Знайомство»(5 хв.)
2.Вправа «Правила роботи»(5 хв.)
З.Вправа «Очікування»(10 хв.)
4.Вправа «Мозковий штурм»(5 хв.)
5. Інформаційне повідомлення про проблеми насильства та жорстоке поводження з дітьми(5 хв.)
6. Робота в групах (20 хв.)
7. Вправа « Моя сім'я"(10 хв.)
8. Вправа « Обмеження і дозволи» (10 хв.)
9. Рольова гра « Зверни увагу»(10 хв.)
10.Анкетування «Чи гарні ви батьки?»( 10 хв.) 11.Підсумки (10 хв.)
Хід тренінгу
Вступ
Доброго дня, шановні батьки! Нашу бесіду хотілося розпочати такими словами : «Якщо твої наміри розраховані на рік - сій жито, на десятиліття - саджай дерева, на віки - виховуй дітей»(Народна мудрість).
«Найскладніша й найблагородніша робота,- єдина для всіх і водночас своєрідна і неповторна в кожній сім’ї ”( В.О.Сухомлинський).
Сьогодні  ми проведемо  нашу зустріч у формі тренінгу. Тренінг - це навчання досвідом. Це чудова форма для налагодження спілкування, профілактики конфліктів, які виникають між батьками та дітьми. Ви-люди, у яких різна освіта, різний характер, різні погляди на життя, різні долі, але є одне, що об’єднує вас, це ваші діти, які можуть стати горем чи радістю. Як і що треба зробити, щоб ваша дитина стала для вас щастям, щоб колись можна було сказати собі: «Життя склалось». Тому  на  цьому тренінгу ми розглянемо актуальну проблему, це попередження насильства та жорстокості в сім’ї та в дитячому колективі.

1.Вправа «Знайомство»(5 хв.)
Мета: познайомити учасників між собою,створити умови для ефективної співпраці.
Але перш, ніж ми спробуємо обговорити цю тему, я пропоную привітати один одного словами: «Добрий день, мене звуть…,про  жорстоке поводження з дітьми я вперше почула…,у своєму житті я зустрічалася ( не зустрічалася) з такими  людьми, що жорстоко поводяться з дітьми.»

2.Вправа «Правила роботи»(5 хв.)
Мета : показати необхідність вироблення й дотримання певних правил, за якими відбувається взаємодія людей у групі; прийняти правила для продуктивної роботи під час тренінгу.
Перш ніж перейти до подальшої роботи, пропоную  вам прийняти певні правила, за якими ми будемо працювати протягом нашої зустрічі. Практика проведення тренінга показує, що найбільш корисними в роботі груп є такі правила:
1.Активність.
2.Право промовчати.
3.Бути відвертим.
4.Бути позитивним.
5.Право піднесеної руки.
6.До всіх звертатися на «ти».
7.Правило «тут» і «тепер».
8.Толерантність.
9.Працювати «від» і «до».
Чи згодні ви з першим правилом?...
Чи приймаємо ми друге правило?...
Як ви ставитесь до того, щоб у роботі користуватись вимогами третього правила?...

3.Вправа «Очікування»(10 хв.)
Мета: сформулювати завдання тренінгу, налаштувати учасників на роботу під час тренінгу.
Кожен з вас, почувши  тему тренінгу, поспілкувавшись з іншими батьками, можливо, має певні питання, які хотів би вирішити під час роботи. Кожен з вас щось очікує від цієї зустрічі. Що ж саме? Ви отримаєте стікери, на яких  зможете  записати свої очікування від цього тренінгу, побажання. Потім  зачитуєте та прикріпляєте на кошик очікувань.

4.Вправа «Мозковий штурм»(5 хв.)
Мета: з’ясувати рівень обізнаності.
Тема нашого тренінгу складна, оскільки стосується  прояву нашими з вами дітьми жорстокості та насильства. Нажаль, це явище живе серед нас, дорослих, а також серед наших дітей
Тому пропоную всім продовжити речення:»Насильство та жорстокість для мене – це…»
- Чому сьогодні ми піднімаємо  цю тему?
- Які форми насильства над людиною існують у нашій країні?
- Хто провокує насильство?
- Чим підкріплюється насильство?
Отже, насильство-будь-які умисні дії   фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування однієї людини по відношенню до іншої людини, якщо ці дії порушують конституційні права і свободи як людини , так і  громадянина,а також наносять йому  моральну шкоду, шкоду його фізичному чи психічному здоров’ю.

5. Інформаційне повідомлення про проблеми насильства та жорстоке поводження з дітьми (5хв.)
Ця проблема є актуальною, тому що  близько половини опитаних дітей в Україні вважають себе недостатньо захищеними державою від жорстокості, знущання, брутального поводження, викрадення та продажу, від  сексуальної експлуатації-38%, від примусу до підневільної, непосильної, надмірної чи небезпечної  праці -34%,від вживання наркотиків-43%. Насильство в сім’ї-серйозна  і поширена проблема в світі. Воно впливає на життя дітей і підлітків: третина дітей в Україні щороку спостерігають акти насильства в сім’ї. Діти матерів, що зазнали знущань, у шість разів частіше намагаються покінчити життя самогубством, а 50% таких дітей мають схильності до вживання наркотиків й алкоголю. Одна третина підлітків зазнає насилля в інтимних стосунках. Найбільш типовими наслідками такої ситуації стають такі скарги батьків чи вчителів на поведінку дітей:бійки, конфлікти з оточенням, низька шкільна успішність, замкненість тощо. До емоційних проблем  таких дітей можна зарахувати: підвищену агресивність, знижений настрій, депресію, тривожність, страхи, нестійкість емоційної системи.
Часто батьки скаржаться на  психоневрологічні розлади у дітей - безсоння, енурези, а також соматичні – серцево-судинні розлади. Порушення травлення, астму тощо.
У тоталітарних сім’ях, де прийняті директивні, жорсткі форми виховання або дитину надмірно опікують, не враховуються потреби та психоемоційні особливості дитини, батьки не усвідомлюють жорстокої поведінки з дітьми. Вони вважають, що жорсткі умови виховання корисні, і не розуміють, що це негативно впливає як на психіку дитини, так і на стан її соматичного здоров’я.
Самі діти, які зазнають жорстокого поводження і насильства, звертаються за психологічною  допомогою вкрай рідко. Насамперед, це випадки сексуального насильства щодо підлітків, побиття батьками. А ось на вулицю вони тікають все частіше. Це саме ті підлітки, з якими щодня стикається дільничий міліціонер – чи як з правопорушниками, чи  як споживачами наркотиків, чи як  просто нещасними бездомними дітьми.
Що ж таке жорстоке поводження з дітьми? Як відрізнити послідовні дії батьків при вихованні в дитини дисциплінованості та відповідальності від їхніх насильницьких дій? Які дії треба вважати неприпустимими, які з них підлягають покаранню згідно з Законом України «Про попередження насильства в сім’ї”?
Види та форми жорстокого поводження з дітьми.
Фахівці виділяють 4 типи жорстокого поводження щодо дітей:
1.Фізичне насильство;
2.Нехтування;
3.Сексуальне насильство;
4.Психологічно жорстоке поводження.

6. Робота в групах (за допомогою карток, які учасники отримали, вони об’єднуються в групи) –(20 хв.) 
Мета: з’ясувати рівень обізнаності батьків щодо типів жорстокої поведінки та розуміння того, що не кожне покарання принесе дитині користь. Розвивати навички групової взаємодії.
І група – записує форми та дії, які відносяться до фізичного насильства, наводить приклади.
ІІ група – записує форми та дії, які відносяться до нехтування, наводить приклади.
ІІІ група – записує форми та дії, які відносяться до сексуального насильства, наводить приклади
ІV група – записує форми та дії, які відносяться до психологічного насильства, наводить приклади.
Додаткові матеріали:
Фізичне насильство – нанесення фізичних пошкоджень, тілесні  карання, а також залучення дітей до вживання алкоголю й наркотиків. У деяких сім’ях як дисциплінарний захід використовують різні види фізичного насильства – від потиличників до ляпасів і шмагання ременем. Необхідно усвідомлювати, що фізичне насильство – це фізичний напад,що завжди супроводжується словесною образою та психічною травмою. Що, без сумніву, є прямим порушенням прав та свобод людини, та зокрема дитини.
Сексуальне насильство – використання дитини дорослим або іншою дитиною для задоволення сексуальної потреби, а також залучення до дитячої проституції, в тому числі з використанням порнографічної літератури, фотографій, кінофільмів з метою отримання прибутку.
Психологічне насильство (емоційне) – відсутність любові та уваги до дитини,  приниження її людської гідності, грубість (словесні образи, погрози    забороняють виходити на вулицю, гуляти з однолітками: маніпулюють нею, використовуючи при цьому неправду й незгоду, кривдять її родичів і друзів для того, щоб прогнати їх.
Нехтування (зневажання основних потреб  дитини) – відсутність належного забезпечення основних потреб дитини в їжі, одягу, житлі, вихованні, медичній допомозі через низку об’єктивних причин (бідність, психічне захворювання,недосвідченість ), а також без них.
Отже, причинами жорстокості серед дітей є : статус дитини в колективі, відношення до нього однолітків,взаємовідношення з вчителями,стосунки в сім’ї,а також чоловічий стереотип поведінки, який культивується як у сім’ї, так і в засобах масової інформації.
Як бачимо, поширенню жорстокості дітей сприяє необізнаність батьків або осіб, що замінюють Їх, із тим, які заходи впливу неприпустимі у взаєминах із дитиною, нерозуміння того, що  не кожне покарання принесе дитині користь. Негативну роль  відіграє також низький рівень правової культури населення, недостатні  знання законодавчих норм. Що охороняють права дитини та гарантують покарання кривдників. У тому числі – за порушення основних прав людини та дитини.

7. Вправа « Моя сім’я”(10 хв.)
Мета:усвідомлення, аналіз взаємин та можливість зміни  сформованих  сімейних стереотипів.
Батькам роздають по 10 кружечків.
Інструкція: «Візьміть кружечки і впишіть у них імена усіх членів вашої сім’ї. Покладіть кружечок із вашим ім’ям ( статусом ) посередині, потім розташуйте довкола нього кружечки з вписаними туди іменами членів сім’ї за мірою близькості з ними.
Проведіть лінії від себе до них. Зверху від лінії напишіть те. Що вас пов’язує, знизу – те,  що відштовхує, гальмує процес взаєморозуміння.
Як би ви хотіли  змінити свої стосунки?
Тепер зверніть увагу  на кружечки «Я» і «Дитина».  Що ви написали  над тією лінією, яка вас з’єднує?»

8. Вправа « Обмеження і дозволи» (10 хв.)
Мета:проаналізувати обмеження і дозволи у родині.
Інструкція: « Заповніть таблицю «Заборони – заохочення», записавши:
1)Що вам забороняли ваші батьки і чим вони вас заохочували;
2)Що ви забороняєте своїм дітям і чим заохочуєте.
 Порівняйте. Підкресліть пункти, які збігаються. Які ви зробили висновки?»

9. Рольова гра « Зверни увагу»(10 хв.)
Мета: звернути увагу на внутрішній світ дитини, проаналізувати, як впливають «непорозуміння» батьків на емоційний стан дітей.
Для участі у грі запрошуються троє  бажаючих. Один виконує роль батька, другий – роль матері, третій – роль дитини.
Вони отримують завдання програти ситуацію:
«Батько затримався на роботі й прийшов додому пізніше, ніж звичайно. Він забув, що планували провести вечір разом із сім’єю в басейні. Мати починає з’ясовувати стосунки в присутності дитини.»
Потім учасники обговорюють, як  вони почувалися, виконуючи ролі. Учаснику, який виконував роль дитини, надається можливість виразити свої почуття і звернутися до «батьків».
Своїми враженнями діляться спостерігачі.

10. Робота в групах
Вправа «Порада»
Мета:розвивати навички активного слухання, розуміння внутрішнього світу дитини, підтримки, співчуття.
Батьки об’єднуються в 4 групи за порами року.
Дитина  звертається до батьків із проблемою. Батьки, вислухавши, повинні порадити їй, що робити, і переконати, що все буде гаразд.
 Ситуація для групи №1:
« Я не буду товаришувати з Володимиром,бо він мене образив. Сьогодні я весь урок малювала пейзаж,а він проходячи мимо, зачепив та перекинув склянку з водою і весь малюнок зіпсував. Ми  з ним побилися.
Ситуація для групи №2:
«Я не піду більше до школи,бо мене постійно ображає Владик,він чіпляється до мене і говорить, що я « лох» та «шестірка».

Ситуація для групи №3:
«Мамо, що мені робити? Вчитель (без підстави) звинуватив мене в тому, що я списав контрольну з математики у сусіда і не бажає ставити гарну оцінку».
Ситуація для групи №4:
«Я взяла у Лариси курточку на фізкультуру,а коли бігла, то перечепилася і впала та порвала курточку.  Тепер Лариса разом з дівчатами влаштують  з’ясування стосунків , скоріше всього поб’ють”.
Як бачимо, попередити жорстокість та агресивність допомагають такі вміння: вміння слухати, доброзичливе та тепле спілкування, лагідний погляд.

11.Анкетування «Чи добрі ви батьки?»( 10 хв.)

Мета:перевірити  правильність виховання батьків.
1.Чи стежите ви за статтями в часописах, телевізійними або радіопрограмами на педагогічну тематику? Чи читаєте ви час від часу книжки про проблеми виховання?
2.Чи вважаєте ви недоліки в поведінці вашої дитини результатом упущення вами якихось моментів у вихованні?
3.Чи є ви разом із чоловіком ( дружиною ) однодумцями у вихованні ваших дітей?
4.Чи приймаєте ви допомогу вашої дитини в якійсь діяльності, навіть  у тому випадку,якщо справа від цього не виграє?
5.Чи забороняєте ви щось або караєте дитину тільки в тому випадку, коли це цілком виправдано і необхідно?
6.Чи вважаєте ви послідовність у вихованні одним з основних педагогічних принципів?
7.Чи вважаєте ви,що середовище й оточення – один із чинників, який істотно впливає на виховання дитини?
8.Чи вважаєте ви заняття спортом і фізкультурою чинниками гармонійного розвитку дитини?
9.Чи вважаєте ви, що краще попросити про щось свою дитину, ніж наказати це зробити?
10. Якщо вам доводиться сказати дитині:»У мене зараз немає вільного часу» або «Почекай, поки я скінчу роботу», чи буває вам від цього неприємно?
За кожну позитивну відповідь поставте собі два бали;  за відповідь «інколи» -1 бал; за негативну відповідь -  0 балів.
Менше 6 балів – справи ваші кепські. Спробуйте терміново почати вивчення азів батьківської педагогіки.
Від 7 до 14 балів – поняття про батьківські обов’язки у вас є, але необхідно більше часу й уваги приділяти дітям, частіше з ними спілкуватися.
Більше 15 балів – ви справляєтесь з батьківськими обов’язками, але не заспокоюйтеся на цьому і не думайте, що ви робите все можливе – в батьківській праці не буває меж.

БАЖАНО ЗАЗНАЧИТИ,ЩО ВЕЛИКЕ ЗНАЧЕННЯ У ВИХОВАННІ ДІТЕЙ МАЄ ЗАОХОЧЕННЯ: СЛОВОМ, ПОГЛЯДОМ, ЖЕСТОМ, ДІЄЮ.
ДУЖЕ  ВЕЛИКЕ ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ ДИТИНИ МАЄ ПОКАРАННЯ, ЯКЩО ВОНО СЛІДУЄ ВІДРАЗУ ЗА ВЧИНКОМ,ПРОВЕДЕНА РОЗ’ЯСНЮВАЛЬНА БЕСІДА, ВОНО СУВОРЕ, АЛЕ НЕ ЖОРСТКЕ ТА ОЦІНЮЄ ДІЇ ДИТИНИ,А НЕ ЙОГО ОСОБИСТІ ЯКОСТІ.
Караючи дитину, батько та мати проявляють терпіння, спокій та витримку.
Ознайомлення батьків з попереднім анкетуванням учнів:
1.Якщо тебе карають, то як…
2.Якщо тебе заохочують,то як…
3.Чотири « неможна», які б ти хотів мати в своїй сім’ї, коли тебе карають.
11.Підсумки (10 хв.)
Мета: отримати від кожного учасника коротку інформацію про враження від проведеного тренінгу.
Хід вправи
Тренер звертається до учасників із пропозицією скласти йому телеграму з 11 слів, яка містила б відповіді на такі запитання:
-Що ви думаєте про проведений тренінг?
-Що було для вас важливим?
-Що вам сподобалося?
-Чи справдилися ваші очікування?
Наша зустріч підійшла до завершення. Сподіваюсь, що вона була для вас корисною, викликала роздуми, а також бажання побудувати по – новому взаємовідносини в своїй сім’ї .
Учасникам пропонується закінчити речення: «Я хочу сказати своїй дитині…»(про необхідність дисциплінованості, співчутливості, толерантності тощо).
Психолог роздає пам’ятку і бажає взаєморозуміння та поваги у стосунках  з дітьми.

Пам’ятка для батьків

1.  Діти – основа сім’ї. У процесі виховання враховуйте індивідуальні особливості розвитку дитини.
2. Не ображайте, не бийте, не принижуйте дитину. Пам’ятайте, навчання – це радість ( негативні емоції не сприяють  засвоєнню матеріалу, вбивають бажання вчитися). Криком ви нічого не зміните.
3.Знайдіть час для бесіди з дитиною. Під час спілкування не реагуйте бурхливо, не засуджуйте, а будьте тактовними, толерантними у вираженні своїх суджень, думок. Намагайтеся контролювати режим дня дитини.
4.Пам’ятайте, що дитина – це ваше відображення ( грубість породжує грубість, крик – крик, а взаєморозуміння і доброзичливість – добро і злагоду в сім’ї ). Запитайте себе: «Чи хочу я, щоб моя дитина була схожа на мене?»
5. Дитина – це цілий світ, сприймайте її як цілісну особистість, дорослу людину, яка має свої права ( на навчання, відпочинок тощо ) і певні обов’язки (вчитися, дотримуватись правил для учнів).
6. Якщо ви помітили, що у дитини «важкий» період, тоді підтримайте її.
7.Не віддаляйте дитину від себе – знайдіть час поговорити, зрозуміти, згадати себе в її віці, допоможіть, якщо потрібно, лагідним добрим словом.
8.Не шкодуйте ніжних слів, будуючи стосунки з власною дитиною.
9. Ви дали дитині життя, тож допоможіть зорієнтуватися у бурхливому морі життєвих подій.
10. Приймайте та любіть дитину такою, якою вона є.



Проблеми підліткового віку. Як їх подолати?


       Дорогий друже! Ти вступаєш у підлітковий вік. Ти- вже не дитина, але ще не дорослий. Всі від тебе чогось вимагають. Їм здається, що ти все маєш розуміти,  виконувати, що від тебе хочуть. А тобі здається, що вдома - бойові дії: батьки постійно незадаволені всі,м, що ти робиш, тобі здається. що вони занудні, несучасні, постійно нагадують про домашні завдання, про порядок у кімнаті, про посуд, який треба вимити... Але ж ти їх любиш.... І вони тебе теж.         Постарайся бути розважним, все грунтується на любові.
      Ти незадоволений (незадоволена) своєю зовнішністю?Тобі хочеться бути таким  як Том Круз, такою, як Міс Всесвіт?  Насправді, не вважай себе гидким каченям. Адже каченя врешт-решт виростає чудовим лебедем, а непримітний пуп'янок перетворюється на квітку. Так і ти наберись терпіння. Дивись на себе в дзеркало і повторюй:"Я -найкрасивіший, я - найчарівніша!." Люби себе вже, зараз...      Здається неймовірним, але твій друг, приятель, подружка, з якими ви були нерозлийвода всі попередні роки, раптом стали нецікавими,  ви чомусь віддаляєтесь один від одного! Не хвилюйся, це теж проблеми твого віку. Все ж знову пройде трошки часу, і ти знову знайдеш гармонію..."Які ж бо прекрасні всі діла Господні! Всяке його веління досконало виконується. Не треба казати:"Що це? Навіщо?" -  бо все придається у визначений час."(Сир.39. 16)
А зараз я пропоную тобі

МІНІ -ТЕСТ "МІЙ ВІК"
1. Підлітковий вік -цеа)гидота;б)дивний час;в)чудовий час.
2. Якщо я би міг,а)"скасував" би підлітковий вік;б) відразу став би дорослим;в)пережив би підлітковий вік так, як переживаю його тепер.
3. Я і батьки. Наші стосункиа) спокійні;б)складні;в)дивні.
4.На щастя у мене єа)сім'я;б)компанія;в)вірний товариш.

А тепер підрахуй бали: 
Якщо ти вибрав відповідь а)  на перше запитання, то отримуєш 7 балів, на друге -4 бали. на третє -10 балів, на четверте -7 балів.Якщо ти вибрав відповідь б)  на перше запитання, то маєш 4 бали, на друге -7 балів, на третє - 4 бали, на четверте - 4 бали.Якщо ти вибрав відповідь в)  на перше запитання, то маєш 10 балів, на друге -10 балів. на третє, 7 балів, на четверте - 10 балів.
 Ну, а тепер підрахуємо.

Від 16 до 25 балів.
Підлітковий вік для тебе - велика перепона! Не журись, це ж не кінець світу! Спробуй відкинути страх, живи у цей період так. як живеш: і ти зрозумієш, що він - чудовий!


Від 26 до 35 балів
Дорога довга, і тобі не завжди легко нею йти, але спробуй усміхатися і приймати труднощі, які ти зустрічажєш щодня, і ти зможеш пережити незабутній підлітковий вік!


Від 36 до 40 балів
Ти зумів злитися з підлітковим віком. Це означає, що ти знаєш себе і навчився з радістю приймати все, що пропонує тобі життя  кожного нового дня:ріст, дивний характер, труднощі...